Artur Räpp M21 2000. a.
Referaat
Selles kirjatöös puudutan ma põhiliselt minu jaoks uudseimat Rorty raamatus - sõnavara käsitlust antud viisil ning minu jaoks sellest tulenevaid järeldusi.
Minu arusaamist mööda on autori sooviks käsitleda maailma vaatepunktist, kus teda kirjeldatakse mitme võrdväärse telje ning lisaks ühe suunatud, ajatelje abil. Sellises maailmas pole priviligeeritud suundi. On ainult üks paratamatu aja kulgemise suund, mis määrab ka kõik paratamatud asjad ja sündmused. Selleks, et selline maailmakäsitlus oleks terviklik ning põhjendaks praegust ühiskondlikku olukorda ning pakuks edasisi arenguteid, mida Rorty nimetab utoopiaks, kasutab ta põhiliselt tööriistana sõnavara mõistet. Selle konstruktsiooni abil väldib ta ka küsimusi nagu:"Kust te teate, et vabadus on liberaalse ühiskonna alus?"
Näidates, et sõnavara, need sõnad mida me kasutame koos nende tähendustega, on pärit meie minevikust ja kuna meist igaühe minevik pole tema valitud - on just tema jaoks juhuslik, siis on ka tema sõnavara juhuslik, seega mõisted, milles ta mõtleb on juhuslik. Lisaks Keele oskus on oskus, millest ei saa lahti öelda ilma et ütleksime lahti mõtlemisoskusest.
Sellest kõigest järeldab Rorty, et pole neutraalset pinda sellisele küsimusele vastamiseks, ilma et võiks süüdistada vastajat erapoolikuses.
Võimalust kasutada sääraste probleemide lahendamiseks viitamist reaalsele maailmale heidab ta koheselt kõrvale kui võimatu. Samuti peab ta kõlbmatuks otsida mingit kõikide inimeste loomulikku ühisosa. seda põhjendamatult nõrkade eelduste tõttu. Näiteks eeldus, et inimese loomus jaguneb kenasti kaheks: jumalikuks ja maiseks - lihalikuks. Hüljates võimaluse toetuda reaalsele maailmale ja ka kõikide inimeste ühisosale pakub Rorty nende asemele jälle sõnavara. Otsest põhjendust ta sellele ei paku, kuid tema arutlustest võiks aru saada nii, et maailm on selline kuidas me teda kirjeldame, kuna aga kirjeldus koosneb sõnadest ja nende tähendustest, siis meie maailm sõltub sõnadest, mida me kasutame. Siit tuleneb ka üks põhilisemaid selle teooria lauseid, et maailma asju ja objekte saab ümber kirjeldada, kusjuures selle kirjelduse tagajärejel võib muutuda antud asja tähendus ja paigutus skaalal "halb - hea".
Sellise käsitluse järgi elame me oma eelkäijate poolt loodud maailmas, kus pole võimalik toetuda millelegi absoluutsele ning fakte, protsesse ja inimesi ei saa hinnata mingist ajatust seisukohast. Laiendades sellist mõtteviisi mitmesugustele konkreetsetele probleemidele näiteks moraali küsimusele, väidab Rorty, et moraal on ainult sattumuslik ja pole mõtet teha vahet moraalil ja arukal ettenägelikkusel. Nende mõistete eristamise mõjuvaks põhjuseks peab ta moraali defineerimist kui antud kogukonna käitumise ja tõekspidamiste keel, mida sellesse kogukonda kuulujad räägivad. Kogu selles kaoseohtlikus olukorras peab Rorty õigeks põhimõtet, et inimene peab tunnetama oma olukorra sattumuslikkust, kuid samal ajal taibates ka, et ta ei saa lihtsalt hüljata oma mõttemaailma, seisab inimene kindlalt oma veendumuste eest. See mõte tundub edasiarendusena David Hume arvamusest, et kuigi me ei saa kindlalt teada loodusseadusi, oleks kõige parem uskuda neid, mida me teame.
Valides veel oma ebapriviligeeritud maailmas mõned erilised seisukohad nagu "tõde on see, mis sünnib avatud kohtumises" ja võttes liberalismi põhieesmärgiks vältida julmust, näitab autor pika ja keerulise, kuid tundub, et põhjendatud arutluse tulemusena, et antud algtingimustest järeldub, et vabadus on liberaalse ühiskonna tähtsaim osa.
Ilmselt lähtudes endast ja oma ajastust ning tagamaks oma maailmakäsitlusele paindlikuse on autor sissetoonud ironistist liberaali mõiste. Ironist on inimene, kes kahtleb oma seisukohtades, kuid ei rahuldu lihtsalt kahtlemisega. Saades aga aru oma olukorra sattumuslikkusest ning sellise olukorra väljapääsmatusest ei püüdle ta absoluutset tõde, vaid uurib teisi sõnavaru ja kirjeldab ennast ja maailma nende abil pidevalt ümber, asendades nii kindlasuunalise arengu millegi poole sõnavarade dialektilise muutumisega ühest teise - sobivamasse. Kasutades näiteks kirjeldamismeetodit Hume probleemi puhul saan mina järgmise tulemuse.
Näiteks asendades Newtoni gravitatsiooniseaduse definitsiooniga (kirjeldusega) kehade gravitatsioonilisest liikumisest, kui kahe punktmassi vahel mõjuv jõud võrdub konstant k korda kahe punktmassi suuruse korrutis jagatud nendevahelise kauguse ruuduga, siis nimetatakse seda Newtoni gravitatsioonijõuks. Millest järelduks, et kui homme kehad hakkavad lendama alt üles, siis kas on muutunud algtingimused või seda lihtsalt nimetatakse kuidagi teisiti.
Esimeseks ironistlikuks filosoofiks peab Rorty Hegelit, kes oma maailma ümberkirjeldamise ning ironistliku maailmapildiga viis (autori arvates) filosoofia teaduste hulgast kirjanduse hulka. Sellest kõigest järeldab ta, et tähtsaim inimese muutumise allikas on teine inimene ja kirjandus, kuna aga kirjandus on tunduvalt kättesaadavam ja kergemini hõlmatav, siis on eelistatud kirjandusteos. Siit aga järeldub veel, et usaldusväärseim isik, kelle poole pöörduda oma küsimustega, on kirjanduskriitik, kuna temal on kõige enam kokkupuuteid erisõnavaradega - kõige avaram ja mitmekesisem maailmakäsitlus. Antud valik, eelistada kirjandusteost inimesele, on ka üks parim näide sellest, mis jäi mulle selle teose puhul arusaamatuks.
Milliseid otsuseid tuleks langetada, kui pole tegu avatud kohtumisega? Kui reaalselt rakendatakse julmust ning on tarvis midagi rohkemat ette võtta selle peatamiseks kui arutlused selle kohatusest.
Üldiselt oli see käsitlus mulle südamelähedane: ükski inimene/kultuur ei oma põhjendatud argumente väitmaks teise inimese/kultuuri kohta, et see on mingist absoluutsest seisukohast võttes väär. Selle maailmakäsitluse sobilikkuse kohta ma väga kindlat seisukohta ei võtaks, kuna süsteemina tundus ta sisaldavat vasturääkivusi. Juba näiteks omadussõnade arv, mida rakendati teiste teooriate ja maailmapiltide kohta, teoorias, mis deklareerib sõnavarade sattumuslikust on kahtlaselt suur. Samuti tekkis mul seda teost lugedes mõte, et filosoofia tegeleb paljuski vastamisega küsimustele, mida osatakse küsida, kuid millele mingeid mõistlikke vastuseid ei osata veel anda.
Richard Rorty "Sattumuslikus, iroonia ja solidaarsus"
Vagabund 1999
Pt.3. Liberaalse kogukonna sattumuslikus
Pt.4. Privaatne iroonia ja liberaalne lootus